„Виждате ли, силата на анимуса по правило се състои във владеенето на чувствата на жената, т.е. когато тя не е отговорна за чувствата си, когато не се грижи съзнателно за тях, анимусът ги изяжда; тогава той става силен и може да погълне нея или някоя друга невинна жертва.“
Карл Юнг, Visions Seminar, Page 627
Свикнали сме да гледаме на душата като нещо по-висше от нас, но това не е съвсем точно. От една страна душата наистина е нещо по-„висше“, защото е връзката ни с безкрайното и вечното. Тя е семето, което съдържа и от което израства човешкото богоподобие. От друга страна, емпиричното аз (егото) има нещо, с което я превъзхожда.
Това нещо е съзнанието.
А съзнанието се поражда, когато Единното се раздели на две, защото неговата същност е диференциацията. Това е смисълът на библейската история за изяждането на ябълката от дървото на познанието, от което на Адам и Ева се отварят очите и изпадат от рая. Отварянето на очите е символ на пораждането на съзнание, а, за да се породи съзнание, имаме нужда от огледало, в което да се огледаме (най-базисната дуалност е Наблюдател – наблюдавано).
Огледалото, в което Духът се оглежда, е материята.
С други думи, цената, която плащаме, за да ни се отворят очите и да станем като бога, е да изпаднем от рая на единението и да влезем в клетката на ограничението, в плътността на време-пространството.
Вярвам, че става по-ясна и каква е причината за въплъщението на душата на Земята – да опознава себе си в „света на огледалата“ и така да се развива. Но тъй като първоосновата на всяка форма на познание са проекциите, това, което виждаме навън, е същото, което имаме и вътре в себе си. Ролята на огледалото е само да отразява. Ако понякога се чувстваме, че сме попаднали в свят на криви огледала, кривото е вътре в нас и причината за него е собственото ни невежество.
Винаги, когато светът не отговаря на нашите очаквания, означава, че е време за „пораждане на съзнание„. За опознаване на този, който гледа зад очите ни, защото само там е свободата да осъществим търсените промени в живота си.
Искам да направя още едно уточнение. Според Юнг душата на жената е мъжка (нарича я анимус), а душата на мъжа е женска (нарича я анима). За мен това са най-объркващите понятия в неговата аналитична психология. Джеймс Хилман и други автори оспорват това полово разделение на душата и аз съм съгласна с тях. Аз също предпочитам да гледам на душата като нещо, което няма пол и е едно и също както за мъжа, така и за жената. Съответно смятам, че предизвикателството да се научим да опознаваме и „владеем чувствата си„, е еднакво важно, както за жените, така и за мъжете.
Това означава да развием уменията за емоционалната интелигентност, чиято същност е умът да разбира емоциите и да се грижи за тях по правилния начин, включително и като поема отговорност. Вярвам, че така смисълът на по-горния цитат става по-разбираем, защото анимусът произтича от Логоса (т.е. от Ума на Цялото). А когато този ум попадне в ограниченото човешко тяло – в света на дуалността, проекциите и кривите огледала, той може да произвежда много глупави и силно деструктивни мисли (както в ума на мъжете, така и в ума на жените).
И така, когато говорим за душата, е добре към нея да имаме двойнствена нагласа като към нещо, което едновременно ни превъзхожда и същевременно ние го превъзхождаме, просто защото имаме съзнание. Иронията е, че ние сме и двете части на Аза (емпиричното Аз и безсмъртната душа), но тъй като Азът е център на съзнанието, ние се идентифицираме само с това, което виждаме в огледалото – нашето тяло и произтичащите в него възприятия, емоции, мисли и усещания. Останалата част от Аза остава в несъзнаваното.
Когато дойдат преживявания и мисли от дълбините на психиката ни, които ни атакуват и са деструктивни, това е несъзнаваното, което копнее да бъде опознато.
Това е библейската история на битката на Яков с Ангела, развиваща се в собствените ни тела. Когато опознаем този деструктивен фактор, който ни напада отвътре, той ни дава своята благословия и показва и другото си лице. Вярвам, че става ясно какво означава, че анимусът на жената „може да погълне нея или някоя невинна жертва, ако тя не отговорна за чувствата си и не се грижи за тях по правилния начин„.
Ако обаче все още не ви е ясно, а темата за вас е актуална, имате възможност да научите повече за нея от „Програмата 29 дни„, която е посветена на изграждане на пълноценна връзка между ума и чувствата на човека.
Не очаквайте обаче от нея да получите повече информация за анимата и анимуса, защото силата на юнгианската анализа не е в развитието на умения на емоционална интелигентност. За да обясня как се изгражда пълноценната връзка между ума и чувствата аз използвам своите знания от други психотерапевтични подходи. Виждам нейната (на юнгианската анализа) сила в това, че показва духовното измерение на човешките емоции, желания и ум. А своя творчески принос в създаването на тази Програма виждам в разкриването на връзката между тези двете нива на работа с тях – емоционалната и духовната интелигентност.
И така, нашата душа е творчески проект в развитие и, ако искате да разберете как точно душата твори в материята, за да поражда съзнание, напомням, че тази Програма винаги започва на Новолуние.
Предстоящото Новолуние е утре, на 24 ноември в знака Стрелец.
Камелия Хаджийска
Свързани статии
03.12.2024
Отношенията между съзнаваното и несъзнаваното са едновременно открит конфликт и сътрудничество
„Но ако разбираме нещо от несъзнаваното, знаем, че то не може да бъде преглътнато. Знаем също, че е опасно да…
02.12.2024
Юнг: Усещането за безграничност постигам едва тогава, когато съм крайно ограничен
„Но усещането за безграничност постигам едва тогава, когато съм крайно ограничен. Най-голямото ограничение за…
01.12.2024
Докато човек не се ужаси от себе си, той не знае нищо за себе си
"Когато човек започне да опознава малко себе си, той ще види вътре в себе си много неща, които със сигурност…