„Той [Бог] първоначално се появява във враждебна форма, като нападател, с когото героят трябва да се бори.
Това е в съответствие с насилието, което е вътрешно присъщо на всяка несъзнавана динамика. Това е начинът, по който богът се проявява и това е формата, в която той трябва да бъде победен.
Борбата има своя паралел в борбата на Яков с ангела на брода на Явок.
Яростната атака на инстинкта тогава се превръща в преживяване на божествеността, но само при условие, че човек не се поддаде на инстинкта и не го следва сляпо, а защитава своята човечност срещу животинската природа на божествената сила.
„Страшно е да попаднеш в ръцете на живия Бог“, а „който е близо до мен, е близо до огъня, а който е далеч от мен, е далеч от царството“; защото „Господ е огън, който поглъща“, а Месията е „Лъвът от племето на Юда.“ Евреи 10:31″
Carl Jung,“Symbols of Transformation,” Page 337, Para 524.
Това е продължение на статията „Яков се бори с ангела“, чиято основна тема е битката на човека със силите на колективното несъзнавано, които първоначално идват под формата на деструктивни импулси и го нападат отвътре, от дълбините на собствената му психика.
Става дума за архетипът на Разрушителя, за който съм писала многократно в сайта си и който идва в живота ни, за да ни посвети в тайството на обновяващия се в дълбините на човешката психика бог. Друго име на същата тази сила е „тъмното лице на Бога“ – основна тема в аналитичната психология на Юнг, където се разглежда като част от дуалността разрушение – творчество.
Архетипът на обновяващия се в човека бог, за който Юнг говори, е трудна за смилане тема. Тя е трудна не само за интелектуално разбиране, защото е в разрез със средностатистическия възглед за Бога като сила, която е само добра. Тя е трудна и като преживяване. А тези двете са едно и също нещо, защото няма разбиране без преживяване. Само човек, който е преживял лично срещата с Ангела, с когото Яков се е борил, може да разбере какво представляват враждебните сили, които нахлуват от дълбините на собствената ти психика, противоположни са на съзнаваната ти нагласа и не подлежат на контрола на личната ти его-воля. Още по-трудно е да се разбере, че цялото това изпитание, през което преминаваш, не се отнася до теб, а до Цялото.
„Не е човекът, който се трансформира в бог, а богът е, който претърпява трансформация във и чрез човека.“
Това е така, защото тези деструктивни сили не са част от личната Сянка на човека. Подходът за интеграция на Сянката, който се случва на нивото на его-психологията, не върши работа, когато Сянката се отнася до колективните пластове на общата ни душа. Затова Юнг изполва за нея друга дума – нарича я асимилация. Отнася се до този сложен процес, в който човек се съпротивлява на разрушителните импулси, които го нападат отвътре, и същевременно се опитва да внася съзнание в тях – да ги опознава като влиза в диалог с тях.
Едва след като успее да направи тези двете – да се бори с демона и да внася съзнание в преживяването, нещата се преобръщат. Демонът се оказва, че е Ангел и дава благословията си на този, който се е борил с него.
Камелия Хаджийска
Свързани статии
03.12.2024
Отношенията между съзнаваното и несъзнаваното са едновременно открит конфликт и сътрудничество
„Но ако разбираме нещо от несъзнаваното, знаем, че то не може да бъде преглътнато. Знаем също, че е опасно да…
02.12.2024
Юнг: Усещането за безграничност постигам едва тогава, когато съм крайно ограничен
„Но усещането за безграничност постигам едва тогава, когато съм крайно ограничен. Най-голямото ограничение за…
01.12.2024
Докато човек не се ужаси от себе си, той не знае нищо за себе си
"Когато човек започне да опознава малко себе си, той ще види вътре в себе си много неща, които със сигурност…