Това, което прави любовните триъгълници във възможност за духовна трансформация е, че прошката – единственият позитивен начин за справяне с предателството – не е продукт на его-волята, а идва от източник, който е различен от желанието на съзнателната ни нагласа. Колкото и да искаме да простим, не успяваме, защото прошката е крайният резултат от извършената духовна трансформация.
В книгата си „Взаимоотношенията и как да оцелеем в тях„, Лиз Грийн коментира думите на Джеймс Хилман за „славата на прошката като важен духовен опит и като акт на божията милост“:
„Аз не вярвам, че истинската прошка може да дойде по друг начин. Тя е акт на Божията благодат. Не може да бъде създадена чрез усилието на волята. Много е тъжно да чуеш как предаденият казва: „Прощавам ти“, но не защото наистина го чувства със сърцето си, а за да накара изневерилия партньор да се върне обратно. Отдолу може изобщо да няма прошка – макар че това може да е много неосъзнато – и тогава наказанието се повтаря отново и отново.
Мисля, че прошката може да дойде само чрез признаване на собственото си скрито съучастие и оттеглянето на проекциите.
Преди това прошката наистина не е възможна. Изглежда, че се поражда след като нещо е било искрено интегрирано в нас самите. Целият процес е дълбоко трансформиращ.
Аз не знам дали прошката е тази, която трансформира, или прошката е страничен резултат от трансформацията. Подозирам, че е последното.
Ние не можем да произведем прошка, ако сме били предадени. Ние можем само да интегрираме това, което принадлежи на собствените ни души.“
Greene, Liz. Relationships and How to Survive Them (Kindle Locations 4185-4186). CPA Press. Kindle Edition.
Само този, който лично е преживял как изглежда нараненото доверие в най-близките си отношения, знае колко трудно нещо е да прости. Защото предателството е горчив, много горчив опит. Колкото и силно човек да иска да прости, горчивината прониква като отрова в тялото му и инстинктивната част от него иска да нарани обратно, да ухапе, за да може предателят да разбере какво точно му е причинил. Въпреки светлите намерения на съзнателната му нагласа, желанието за отмъстителност се връща многократно, рисувайки картини на справедлив реванш. Но понеже това е „справедливост“ е от типа „Око за око, зъб за зъб“, тя не води до нищо добро, освен до порочен кръг на взаимно нараняване.
Необходима е нова етика, въплътена в Новия завет между бога и хората и християнската вяра. Идеята за прошката за първи път става централна за тази нова вяра, а това води до радикална промяна на парадигмата как да се справяме с грешките и несъвършенствата в себе си и в света.
На едно конкретно психично ниво това означава да сме в контакт с чувствата на отмъстителност в себе си, но без да се поддаваме на наказващите мисли, които те пораждат. Защото вече знаем – взаимното захапване не върши работа. Дори и да успеем да победим, това ще пирова победа. Единственият начин да се излезе от порочния кръг, в който местата на жертва и агресор се сменят до безкрай, е като заемем ролята на лечителя. Като превърнем отровата в лекарство, а страданието от несъвършения свят, в който живеем – в състрадание към грешниците.
Добре е да се знае, че преди да можем да изпитаме състрадание към грешника вън от нас, ще трябва да изпитаме състрадание към себе си и собствената човешка участ. Отворената рана първоначално ще излива обилни потоци отмъстителност, омраза, гняв, унижение и чувство за малоценност, а изкушението подобни тежки чувства да се реализират в действия – голямо. Животинската, инстинктивната част у нас, която реагира в парадигмата „око за око, зъб за зъб„, понякога е твърде силна. Въпреки това, има начин да минем отвъд нея и това е възможно чрез функцията на мисленето, което е способно да види Голямата картина.
Мислене, което разбира, че справедливостта в света на човеците е сложно нещо, защото светските закони са различни от духовните закони. Докато първите са резултат от човешкото съзнание и се променят съобразно неговото развитие, то вторите се отнасят до морални ценности, без които бъдещето на човечеството е невъзможно. Ценности, които са свързани с вечното и обхващат континюитета на живота на душата отвъд смъртта на тялото.
Впечатляващо е да се види как хора, които вярват в безсмъртието на човешката душа и закона за кармата, в момента на предателството забравят за тези свои вярвания и се отдават на мисли, а често пъти и на действия, в духа на отмъстителния Яхве. Забравят за Голямата картина и колко малко знаят за скритите причини за това, което им се случва. Забравят за ценностите, в които вярват, и започват да се отнасят към другия човек по същия начин, заради който преди това са го осъдили.
Става ясно, защо настъпва промяна в съзнанието на Бога и затова той сменя своя завет към хората от „Око за око“ към към Завета на дъгата, която да му напомня, че повече няма да изтребва човечеството, ако то отново потъне в порок. Новият завет смъква отговорността на Небето към човека и единствено способността да бъдем верни на вътрешните си ценности, ни помага да не извършим предателството към себе си в един свят, където несправедливостта и неравенството между хората все още избождат очите.
След всеотдайното и търпеливо промиване на раната на собствената ни негативност със състрадание към себе си (а състраданието към себе си е различно от самосъжалението!), тъмната ни кръв започва да се пречиства. Кога и как ще стигнем до крайната точка на помирението и прошката обаче е извън нашия контрол. Съдейки от собствения си опит, също мога да кажа, че да можеш да простиш, е акт на милост, защото не идва от желанието на съзнателната ми нагласа. Нещо дълбоко в мен трябва да прости, а когато най-накрая стигне до прошката, то самото е трансформирано.
Подобно на щастието, което е страничен резултат от пълноценния живот, а не цел сама по себе си, така и прошката е страничен резултат на завършената трансформация. А този процес не е нито лесен, нито кратък. Физическата раздяла с този, който ни е предал, не е достатъчна, за да освободи емоционалната горчивина от стореното. Истинската раздяла се случва едва когато не е останала и капка негативност или обвинение към Предателя. В този смисъл, стигането до прошката не е въпрос на лечение, то е въпрос на израстване. То не се отнася до другия, а до нас самите. То не е въпрос на рационално решение, а на способността да понесеш болката, докато от нея се роди „дълготърпеливата любов, която всичко прощава“.
Има скрита причина съдбата ни да се преплете със съдбата на друг човек и да се обвържем с него дълбоко, а след това да преживеем предателството. Във въведението към Хороскоп за двама, астрологът Мона Ригър пише,
„Мъдростта на душата разкрива себе си най-открито, когато влезем в съюз на душата с друг човек. Този човек ни очаква с послание, с урок за нас, от който спешно имаме нужда за нашето по-нататъшно развитие. Това е единствената причина да се влюбим, това е единствената причина да свържем нашето същество с този човек и да си позволим да станем емоционално и екзистенциално зависими от него. Срещата с човек, който упражнява огромно влияние върху остатъка от нашия живот обаче идва само когато сме готови за това в най-дълбоката част на съществото си.
От гледна точка на опита, нашето съзнателно намерение и нашите най-притискащи желания имат малък ефект върху това, което ни се случва в най-общ смисъл. Дали това е въпрос на среща с нашето собствено дете за първи път, или се отнася до нашия житейски партньор или бизнес партньор, това е от по-малко значение на нивото на душата. Преживяванията с нашите братя и сестри, с нашите дългогодишни приятели, съквартиранти или бизнес съперници, ни предлагат възможности – приятни или неприятни – да израстваме духовно и да съзряваме вътрешно.“
Mona Riegger, HOROSCOPE FOR TWO, Introduction
За да преминем отвъд наказващите и осъждащите мисли, които възмущението от несправедливостта поражда, се налага да заемем гледната точка на Бога, който се разтроява и става едновременно Този, който пише сценария за предателството, Този, който играе ролята на предадения, и Този, който играе ролята на предателя. След дълги години усилия на оттегляне проекциите, разкриване на скритото си съучастничество и поемане на отговорност за изборите и реакциите си, най-сетне ще открием, че всичко това се е случило, защото ние сме го искали, но не с ума, а с душата си.
Затова, ако се чувствате предадени и ви е трудно да простите, нека поне това да ви е утехата. Прошката идва накрая, но не по силата на личната ни воля, а като награда за искреното ни намерение и акт на божията благодат.
Камелия Хаджийска
Свързани статии
03.12.2024
Отношенията между съзнаваното и несъзнаваното са едновременно открит конфликт и сътрудничество
„Но ако разбираме нещо от несъзнаваното, знаем, че то не може да бъде преглътнато. Знаем също, че е опасно да…
02.12.2024
Юнг: Усещането за безграничност постигам едва тогава, когато съм крайно ограничен
„Но усещането за безграничност постигам едва тогава, когато съм крайно ограничен. Най-голямото ограничение за…
01.12.2024
Докато човек не се ужаси от себе си, той не знае нищо за себе си
"Когато човек започне да опознава малко себе си, той ще види вътре в себе си много неща, които със сигурност…