От доста време отлагам представянето на видовете психични защити от Лиз Грийн в книгата й „Ограничения и граници: Хороскопът и защитите на личността„. Покрай изборния ден обаче реших да публикувам превода поне на аналния вид защити, защото начинът, по който гласуват хората на политическите избори, е много интимно свързан с техния предпочитан вид психична защита. Аналният тип, например, гласува за Сигурността. Също така аналният вид защита се свързва с действието на планетата Сатурн, която е управителят на нашата обрулена държава.

Истинската полза от знанието за аналния характер и неговите защити обаче се отнася до възможността да се разбере какво стои в първоосновата на такива психични явления като „проблем с авторитетите„, прекалено „желание за контрол“ или „болезнена гордост„, „скъперничество„, включително и емоционално.  Както обикновено, Лиз Грийн пише просто великолепно. Приятно четене!

„Много психоаналитици се забавляват да обвиняват взаимно, както и техните пациенти, в това, че са „анални„. Тази изключително популярна обида може да бъде преведена като „Ти задържаш нещо, което аз искам.“ Фройд е разбрал аналните защити като свързани с времето, когато детето започва да се научава да контролира своите изпражнения. Аналните защити при възрастните в класическите психоаналитични текстове са свързани с трудности в приучването на ходенето на тоалетна.

Въпреки че вие можете да се смеете на това, всъщност контролирането на изпражненията е голямо психологическо събитие в детството. Човек изведнъж открива, че чрез упражнение на волята може да реши дали да накара това лайно да излезе или не. Той може да осуетява усилията на своята майка като отказва да се изходи. Или той може да произведе нещо, на което тя ще се възхищава; тя може да каже, „Колко прекрасно! Колко хубаво и голямо е това! Браво на теб!“. Чрез това просто упражняване на контрол на сфинктера детето започва да заявява своята воля на обкръжението. Началото на приучването към тоалетната е началото на усещането на детето за личната му воля. Това е причината Фройд да е отделил толкова голямо внимание на това. На символно ниво това е много важно нещо, защото това е първият път, когато детето може да усеща нещо различно, освен безпомощна зависимост.

Аналните защити са свързани с упражняването на волята и употребата на силата за задържане. Ако ние можем да задържим нещо – обект, емоция, идея – ние установяваме факта, че ние сме независими индивиди, които не могат да бъдат доминирани или контролирани от никой друг. Ние имаме какво да кажем за това какво да дадем или да не дадем; така предпазваме себе си от физическа или психологическа инвазия и ограбване. Няма да седим на гърнето и да произведем нещо, само защото някой ни е казал да направим това.

Аналните защити могат да бъдат свързани с това, което ние с удоволствие наричаме проблем с авторитетите при възрастните. Те отразяват преднамерено задържане, съпротива към изискванията на другите, за да се демонстрира сила, автономност и независима воля.

Подобно на оралните защити, аналните защити могат да бъдат животоподдръжащи и здравословни. Очевидно е от основно значение за всички нас да сме способни да упражняваме власт при вземане на решения и да поддържаме определена степен на контрол върху себе си и своя живот. Аналните защити са естественият отговор на уязвимата зависимост в оралната фаза. Без тези защити ние ще живеем в състояние на крайна безпомощност, лесно експлоатирани и виктимизирани и неспособни да кажем „Не“. Ние трябва по някакъв начин да утвърдим кои сме, дори и този начин да бъде много дребен.

Аналните защити са друг начин за разбиране на границите, без които ние не можем да съществуваме като независими индивиди или да уважаваме независимостта на другите. И, ако помислите за това, ще видите, че въпреки крайната анална защита може да заключи индивида в затворен, недостъпен емоционален затвор, за много хора тази важна система на защита всъщност не е развита достатъчно…

Аналните защити са позитивен и необходим механизъм за защита. Но аналната защита може да бъде толкова яростна, че необходимостта от демонстрация на контрол може изцяло да блокира другите нужди, които също се опитват да бъдат изразени…

Гордостта е мощна съставка тук. Това трябва да ни даде някакво разбиране за това колко важна може да бъде гордостта за детето и колко лесно родителят може да нарани детската гордост, защото го намира за забавно, не го взема насериозно или чувства неговата собствена гордост (и неговите собствени анални защити), че са били застрашени от детското утвърждаване на волята.

Там, където намираме мощни анални защити у възрастния, ние обикновено срещаме Луциферовата гордост, която възприема всяка емоционална нужда като пробив в укреплението, а всеки компромис – като унижение.

Задържането може да се изрази и на материално ниво. Това е най-очевидната експресия на аналните защити и тази, която Фройд е изследвал най-изчерпателно. Парите и личните притежания са чудесна арена, на която аналните защити могат да се разгледат. Друга дума за „анален“ е „стиснат„. Ние можем да станем толкова защитни срещу всеки, който вземе това, което е наше, че повече не сме способни да се наслаждаваме на това, което имаме. Ние можем да използваме парите като средство да упражняваме воля над зависимото дете или партньора си …

Аналните защити не отдават значение на личните вкусове; те са натраплив механизъм да се бориш срещу загубата на душата си.

Срещнала съм доста хора, които събират неща, защото могат да са нужни някой ден. Гаражът е пълен с празни кутии от боя, използвани гвоздеи, парчета от дърво, изсъхнали четки за боя, както и останките на ръждясала от преди десет години строителна количка. Чекмеджето е пълно с парчета от тел, използвани пликове, стари писма и други дреболии, които не могат да бъдат изхвърлени, защото по някакъв начин те символизират парчетата от собствения живот. Ако човек ги изхвърли, той губи част от самия себе си.

Но тогава няма място за нищо ново и няма обновление, няма растеж, който да се случи.

Човек може да бъде анален също и с емоциите и защитата може да бъде изразена много неуловимо на това ниво. Още веднъж, аналността може да бъде позитивна и здравословно средство, за да се уверим, че другите няма да ни ограбят или злоупотребят с нашите емоционални ресурси. Ние трябва да сме способни да кажем „Не!“ на хората, които искат твърде много от нас емоционално, и също така да поддържаме здравословни граници на физическо ниво. Но задържането на емоцията може да бъде израз на гняв и средство за упражняване на сила.

Когато любим човек иска комплимент или отчаяно има нужда от уверение, точно в този момент аналната защита се уверява, че той няма да я получи. Аналните защити ни правят емоционално стиснати, скъпернически и дребнави. Този неуловим малък момент на задържане, толкова лесно подценяван и незабелязван, става средство за отмъщение и упражняване на контрол.

Аналните защити могат да бъдат много деструктивни към другите хора. Жестокостта, физическа или психологическа, често пъти е свързана с тази система на защита, като желанието да омаловажиш и засегнеш другите. Това е друга област, която Фройд е разгледал внимателно. Желанието да унижиш или да вземеш от другия – на практика, да сведеш другия до лайно – е характеристика на аналността. Това е част от компулсивната нужда да докажеш, че другият има контрол върху обкръжението и останалите хора.

Това също е форма на проекция; индивидът се чувства самият той като лайно, импотентен и безсилен, но се опитва да провокира тези чувства на самоомраза като кара другия да се чувства още по-зле. За съжаление тази защита може да стане толкова силна, че да започне да доминира индивидуалната нужда от взаимодействие с другите. Като резултат взаимоотношенията могат да бъдат много силно наранени. Такива хора трябва да задържат всичко, но в същото това време, когато карат другите хора да страдат, самите те страдат ужасно много, защото са изолирани зад стените на своите защити.

Ако човек прекара известно време около някой, който е защитен по този начин, той може да започне да се чувства омаловажен през цялото време. Ако не сме съзнавани за динамиката, ние можем и да не разберем, че сме реципиент на анална защита; ние просто се чувстваме странно непривлекателни, маловажни и безинтересни в компанията на този човек…

Но аналността е естествена здравословна защитна система, която принадлежи към определен вид хора или определени черти у хората. Функционирането й в баланс с останалата част от личността, дава такива ценни качества като упоритост, самодостатъчност и самоконтрол. Ако излезе извън контрол, обаче, тя може да опропасти живота на човека.“

Greene, Liz. Barriers and Boundaries: The Horoscope and the Defences of the Personality (Kindle Location 357-428). CPA Press. Kindle Edition.

Така и не успях да стана почитател на психоанализата, но благодарение на Лиз Грийн преоткривам важността на идеи, които съм подценявала. И, понеже вярвам, че всички ние малко или повече проявяваме „аналност“ в характера си или да общуваме с някой, който се държи „анално„, сега реших да споделя написаното от нея. Надявам се да ви е било полезно.

Камелия